Stel, je hebt een dienst of een product en je ontwikkelt en verbetert dat. Wie daarbij goed naar zijn klanten luistert kan zomaar ineens succesvol zijn. Als je dat bovendien weet te combineren met wat we maar ‘marktgevoel’ zullen noemen, ben je zelfs bezig met waardevermeerdering van je onderneming.

Maar nu is er corona. Sommige sectoren zijn helemaal dichtgegaan en andere gingen in winterslaap. Andere delen van de economie kunnen de vraag juist niet meer bijbenen. Natuurlijk gaat het nu goed met webshops, is de omzet van supermarkten gestegen en verkochten autodealers aan het begin van de crisis steeds meer tweedehandsjes. Dat was allemaal te voorspellen en voor de salongeleerden onder ons: zeker achteraf.

Er is in ieder geval één sector die onveranderlijk door is gegaan met wat ze altijd deed. Corona of niet, de overheid is het afgelopen jaar niet gestopt met aanbesteden. Ondernemers die inmiddels ervaring hebben opgedaan met dit administratieve circus weten hoe oneerlijk zo’n aanbesteding voelt. Alsof jíj vergeleken kunt worden met je concurrenten. Alsof jouw producten en diensten van hetzelfde laken een pak zijn. En toch, een uitnodiging voor een aanbesteding bevestigt je inwisselbaarheid. Je gebrek aan onderscheidend vermogen.

Wie echter goed tussen de regels van alle aanbestedingen door heeft gelezen is misschien wel gestruikeld over een aantal nieuwe begrippen. Zo komen duurzaamheid, circulaire economie, ecologische voetafdruk, sociaal ondernemerschap en mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt steeds vaker terug in de eisen of KPI’s van aanbestedende diensten.

Het goede nieuws is dan ook dat daarmee een mogelijkheid ontstaat om je te onderscheiden. Je producten of diensten mogen dan hetzelfde zijn, maar de manier waarop je ze levert kunnen wel degelijk onderscheidend zijn. Duurzaam bijvoorbeeld. Of sociaal. Dat is niet alleen leuk voor de aanstaande klant, maar daarmee ook voor de toekomstige fusiepartner of koper van je bedrijf. Bedrijven met oog voor hun omgeving en een lange termijnvisie kennen hun risico’s beter, omdat ze die over jaren in plaats van maanden projecteren.

Daarmee is duurzaamheid niet alleen maar hype, het is ook een onderscheidend element als je je bedrijf verkoopt!