Het glazen plafond

Een dilemma waar veel ondernemers vroeg of laat tegen aanlopen….. het glazen plafond.

Het begin

Begonnen vanuit de bekende zolderkamer en na jarenlang zwoegen ben je in staat gebleken om je bedrijf op een goed niveau te brengen. Zo goed zelfs, dat je meerdere keren je omzet en je resultaat hebt weten te verdubbelen. Een droomscenario zou je zeggen, echter groei betekent ook dat je tegen de bekende problemen aanloopt: nieuw personeel, het inrichten van nieuwe processen, zaken kunnen loslaten en delegeren. Zaken waar je als enthousiaste ondernemer niet gelijk aan hebt gedacht, toen je nog zwetend op dat zolderkamertje je eerste orders zat binnen te halen.

Ik wil wel stoppen maar…………?

In de zomer van 2021 kwam ik in contact met de eigenaren van dit schitterende bedrijf in de automotive industrie. Natuurlijk kwamen de standaardvragen over de verkoop van het bedrijf aan de orde. Hoe gaat een verkoop in zijn werk, hoe lang duurt het voordat de zaak verkocht is en natuurlijk wat het bedrijf waard zou zijn.  Ik proefde dat er meer aan de hand was en uiteindelijk kwam de aap uit de mouw. We willen eigenlijk nog graag jaren werken in dit bedrijf maar we willen niet de verantwoordelijkheid voor zaken waar we minder goed in zijn. Het aansturen van personeel en het afhandelen van logistieke taken vinden we gewoon minder leuk.

De zoektocht

Wij zijn op zoek gegaan naar een partij die hier het beste bij zou passen en kwamen uit bij een investeerder die de zorgen van de eigenaren kon wegnemen.  Dit door een realistisch en pragmatisch verhaal te presenteren hoe zij dit bedrijf zouden ondersteunen. De eigenaren hebben uiteindelijk een belang van 30% behouden en richten zich op de taken waar ze goed en succesvol in zijn; de commerciële activiteiten en de ontwikkeling van nieuwe producten en diensten. De investeerder neemt de zorg weg van alle operationele taken en het personele beleid.

Samen verder

Uiteraard waren de verkopers sceptisch en het was van groot belang dat de uiteindelijke rol en verantwoordelijkheid van de investeerder ook in het verkoopcontract zouden worden vastgelegd. Van de ene kant wilde de Verkoper wel een stuk “empowerpoint” hebben binnen de organisatie maar anderzijds niet de operationele eindverantwoordelijkheid. Gelukkig zag ik tijdens de gesprekken hierover dat de spreekwoordelijke last op de schouders van de verkopers steeds kleiner werd en de weggezakte energie terugkeerde tot boven het oude niveau.

Uiteraard geeft mij dit als overnameadviseur ook weer de energie om meer van dit soort deals te sluiten waar koper en verkoper elkaar hebben gevonden.


Maickel Gommers, Company Brokers